Firma de web design
Creare si promovare pagini web
Telefon
0730 518 614
Email:
office@2webdesign.ro

Ergonomia unei pagini de website

Recomanda articolul

site de prezentare iasiCuvantul ergonomie, face parte din categoria cuvintelor care desemneaza niste elemente cu care toata lumea este de acord, insa care sunt relativ de putine ori aplicate, de cele mai multe ori, elementele ce tin de ergonomie sunt primele sacrificate in favoarea altora.

Asa cum vorbim in multe alte domenii despre ergonomie la fel se poate vorbi si in cazul paginilor web. La fel ca si in cazul celorlalte programe, ergonomia paginilor web desemneaza acea calitate a lor de putea fi urmarite in conditii de comfort, cu un minim de efort din partea utilizatorului pentru un efect dat.

In general, in domeniul soft-ului ergonomia este realizata prin intermediul interfetelor grafice. GUI (Graphical User Interface) au fost proiectate pentru a da utilizatorului un control mai mare asupra calculatorului din fata sa.
Invatat cu aceste interfete, utilizatorul asteapta un anumit nivel de sofisticare grafica de la orice aplicatie, inclusiv de la cele care ruleaza pe web. Scopul realizarii unor astfel de aplicatii este de a satisface in totalitate dorintele si asteptarile utilizatorului, adaptand tehnologia web la nevoile lui si nu prin obligarea utilizatorului sa se conformeze la anumite situatii date si sa accepte un design care ii produce probleme.

Pentru a raspunde unei astfel de probleme este nevoie in primul rand sa-ti focalizezi foarte bine publicul, deoarece nu este posibil sa proiectezi astfel incat sa-i satisfaci pe toti, cu atat mai mult pentru un public pe care nu-l cunosti.
In acest moment, majoritatea interactiunii utilizatorului cu pagina se realizeaza prin intermediul link-urilor.

Din acest punct pleaca si prima problema importanta a utilizatorului: lipsa de informatii despre pozitia pe care o are ca user in cadrul unui site. Icoanele grafice consistente, sumare sub forma de text, si alte astfel de elemente maresc increderea utilizatorului ca va gasi, in final, ceea ce cauta. Utilizatorii trebuie sa se poata intoarce rapid la pagina de origine a site-ului si la alte puncte majore ale acestuia.
Trimiterile catre punctele majore ale site-ului trebuie sa se gaseasca in fiecare pagina din site si sa arate in acelasi mod in aceste pagini.
Este nevoie ca user-ul sa se poata folosi de memorie, astfel nu e nevoie sa i-o incarcam prea tare prin schimbarea stilului paginii sau a legaturilor din aceasta.

Toate aceste elemente nu au ca scop decat idealul ca user-ul sa primeasca: maximum de informatie in minimum de pasi si timp posibil, lucru realizabil doar printr-o ierarhie judicioasa si eficienta, astfel incat user-ul sa nu observe designul paginii ocupat fiind cu citirea informatiei. Iata in continuare cativa factori care trebuie luati in considerare, toti factori obiective, tinand mai mult de constructia fiziologica a omului decat de intentiile utilizatorului:

Modul de percepere a paginiei web de catre vizitator:
Practic un utilizator poate recepta o pagina in doua moduri diferite, fiecare impunand anumite adaptari ale paginii pentru a fi citita intr-un mod cat mai eficient:

Online – astfel de pagini trebuie sa fie concise, cu anumite elemente grafice, insa fara a depăși cantitatea care ar periclita viteza;
Offline – in general fisierele mai mari vor fi citite astfel, trebuie astfel concepute incat sa arate lizibil si in cazul unei eventuale listări.

Indiferent in ce mod recepteaza utilizatorul pagina ea trebuie sa aiba o ierarhie puternica si o logica predictibila. Utilizatorul trebuie, in general, sa banuiasca ce va urma, sa nu fie surprins si sa nu i se solicite in mod deosebit puterea de concentrare.

Pentru paginile online, iata pasii pe care ii parcurge, in general, utilizatorul pentru a ajunge la informatie:

Utilizatorii vad paginile prima data ca o masa mare de culoare si forme, pentru a le reduce efortul de concentrare background-ul si foregroundul trebuie sa fie suficient de contrastante pentru a nu obosi.
Scaneaza textul, citind cateva dintre ideile principale. Deci trebuie sa il indrumam cat mai usor spre ceea ce vrem de la el, prin sublinierea elementelor de text si grafica care il inrtoduc in pagina si nu pe acelea care, practic il arunca undeva afara.

Daca aceste elemente i se par interesante, va incepe sa citeasca textul prezent pe pagina web in detaliu.

In Europa si SUA trebuie sa mai tinem cont si de faptul ca modul de citire este de la stanga la dreapta si de sus in jos, ca urmare primii 10 cm2 din partea de stanga sus sunt cea mai vizibila zona a ecranului. In aceasta zona trebuie puse elementele care sunt cele mai reprezentative pentru site.

Share

Avand o experienta de aproape un deceniu in materie de web design si propulsati de o nemarginita pasiune pentru programare va invitam sa ne vizitati situl si sa va bucurati de cele mai interesante articole din domeniu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *