Chiar daca afacerea pe care o conduceti este de dimensiuni mici, ar putea concura cu „marile corporatii” daca planul strategic de marketing este bine gindit. Un astfel de plan arata cum puteti utiliza resursele de care dispuneti in asa fel incit sa atingeti telul si obiectivele pe care vi le-ati propus.
Cititi textul de mai jos, raspundeti la intrebari pe o foaie de hartie si veti obtine un plan strategic de marketing pe care il veti putea folosi in afacerea Dvs.
Planificarea unei strategii de marketing contine urmatoarele etape:
1. Stabiliti Obiectivele
2. Analizati Situatia
3. Stabiliti interesele de piata
4. Stabiliti pozitia pe piata
5. Marketing Mix
1. In primul rand va trebui sa stabiliti Obiectivele:
Companiile isi stabilesc obiectivele in termeni de profit, vinzari totale sau procente de piata. Cel mai ades interesul se focalizeaza pe profit. Procentele de piata se refera la ce segment din piata planificati sa obtineti in raport cu concurenta. Relativ mai usor de evaluat sunt nivelul total de vinzari si numarul de clienti fideli. Obiectivele sunt intotdeauna asociate cu niste termene.
Obiectiv 1/ termen 1….
Obiectiv 2/ termen 2…
Obiectiv 3/ termen 3..
2. Planul de marketing: Analiza Situatiei
Studiati cu atentie mediul in care va desfasurati afacerile. Cine va sunt competitorii, cit de mare este piata, observati comportamentul clientilor, ce canale de distributie exista. Examinati concurenta din punct de vedere al procentului din piata pe care il detine, al clientelei si al distributiei produselor. Dupa ce aveti un tablou cit mai complet, deduceti care sunt avantajele de care dispuneti si care va sunt slabiciunile. Veti avea astfel o imagine clara despre cine va sunt competitorii si ce aveti de facut.
Cine sunt competitorii:
Ce procent din piata detin:
Ce canale de distributie utilizeaza:
Care sunt avatajele pe care le aveti:
Care sunt slabiciunile:
3.Planul de marketing: Stabiliti interesele de piata
Intrebarea cheie este cine va sunt clientii? Nu va puteti propune sa vindeti orice oricui, ci este bine sa va decideti asupra unui segment de piata pe care urmeaza sa-l deserviti. Daca va doriti intr-adevar succesul, este imperativ sa intelegeti cit mai bine obiceiurile potentialilor clienti si unde pot fi intilniti. Trebuie sa stii despre ei ce venituri au, ce mod de viata, ce educatie etc.
Cine sunt potentialii clienti, din ce categorii sociale fac parte?
Ce venituri au? Ce mod de viata?
4. Planul de marketing: Pozitia pe piata
Cind ne referim la pozitia unui produs sau serviciu pe piata, ne gindim la imaginea pe care o au clientii despre acel produs/serviciu. Pozitia pe piata devine extrem de importanta in conditiile in care concurenta este foarte mare. Marile corporatii utilizeaza strategii complexe de pozitionare pe piata, in special cind tintesc diferite piete.
Care este pozitia produsului/serviciului pe piata?
5. Marketing Mix
Ultimul pas in acest proces este sa dezvoltati planuri pentru fiecare aspect al strategiei de marketing si sa le integrati in strategia de ansamblu de dezvoltare a companiei. In ce consista deci un „Marketing Mix”? In asa numita definire a celor „4 P”: Produs, Punct de vinzare, Promovare, Pret.
A.Planul de marketing: Produs. Ce produse noi puteti introduce pe piata? La ce tipuri de servicii se asteapta clientii? Cum va fi asigurat service-ul, daca este necesar?
B. Planul de marketing: Punct de vinzare. In ce locuri vor fi expuse produsele? Cum vor ajunge la cumparatori? Cum vor fi colectate eventualele reclamatii?
C.Planul de marketing: Promovare. Ce obiective urmaresc sa ating prin promovare? Recunoasterea marcii? Cresterea vinzarilor? Ce tipuri de media voi utiliza: radio, tv, print, Internet?
D. Planul de marketing: Pret. Care este politica preturilor in raport cu competitorii? Daca mentineti pretul la un nivel mai mic decit competitorii, puteti totusi obtine profit?